Uitstapje naar Museum Catharijne Convent Utrecht

Afgelopen vrijdag, 7 juni, heeft een klein groepje mensen uit de H. Franciscusparochie i.o. de tentoonstelling De Münster Domschat in Utrecht bezocht. Een rondleiding door deze tentoonstelling wierp een blik op het verloren verhaal uit de geschiedenis.

Voor het eerst in de geschiedenis hebben de oogverblindende rijkdommen uit de Dom van Münster de schatkamer verlaten om in Museum Catharijneconvent te schitteren. Deze schat heeft oorlogen en beeldenstormers overleefd.

De Utrechtse Domkerk had in de middeleeuwen ook zeer kostbare relieken van belangrijke heiligen. Tijdens de reformatie werden deze heilige schatten vernield.

In de permanente expositie Rembrandt en de Gouden Eeuw waren de zestiende- en zeventiende-eeuwse topstukken uit de collectie bijbelschilderkunst te zien.
Historieschilderkunst stond in de Gouden Eeuw hoog aangeschreven. Hierbij hoorden thema’s uit de Bijbel en de mythologie.

Het centrale punt in de tentoonstelling De doop van de man uit Ethiopië van Rembrandt van Rijn werd hier nader bestudeerd. Het werk is omringd door schilderijen van zijn leerlingen en navolgers.

Je raakt niet uitgekeken. Het museum is dus een aanrader om nog een keer te bezoeken.