Bezoek Titus Brandsma Museum en St.-Franciscusbasiliek | Bolsward

Op donderdag 13 februari brachten vijf parochianen een bezoek aan het Titus Brandsma Museum in Bolsward. Dit kleine museum geeft een erg mooi beeld van de in 1985 zalig verklaarde Pater Prof. Titus Brandsma; een visionaire en bevlogen geestelijke die in een vroeg stadium het gevaar van het Nazisme zag en zich tot op het laatste moment daartegen verzette.
Het museum presenteert in deze vaste expositie het veelzijdige en veelbewogen leven van Titus Brandsma door middel van brieven, ansichtkaarten, boeken, artikelen, foto’s, schilderijen en diorama’s.

De tentoonstelling was zeer de moeite waard en inhoudelijk erg inspirerend. We werden gastvrij en hartelijk ontvangen en kregen op elke verdieping een rondleiding. Dit museum blijft in zijn huidige vorm dit jaar nog gehandhaafd en verhuist daarna naar een andere locatie.

Aansluitend werd de prachtige naastgelegen St.-Franciscusbasiliek bezocht. Aan de Sint-Franciscuskerk is in 2016 door de Romeinse Congregatie voor de Goddelijke Eredienst namens paus Franciscus de eretitel van basilica minor (basiliek) toegekend in verband met de devotie van Maria van Sevenwouden en de verering van de zalige Titus Brandsma.

We sloten ons bezoek af met een uitstekend verzorgde lunch.

We hebben het idee opgevat om zowel vóór als na de zomer dit museum nogmaals te bezoeken. De data voor dit bezoek zullen op de website, via Franciscus Actueel en Franciscus Magazine bekend gemaakt worden.