Monumentendag 2019 | Adelbertuskerk

Ook dit jaar zal de Adelbertusparochie deelnemen aan de Monumentendag op zaterdag 14 september 2019 door van 09.00 tot 16.00 uur de kerk open te stellen voor bezoekers.

Landelijk is het thema van deze dag ‘Plekken van plezier’. Met de slogan

‘Voel de bijna 100-jarige warme sfeer in onze kerk en ervaar plezier voor uw geest’

willen wij bezoekers uitnodigen onze kerk in hun ‘monumentenroute’ op te nemen.

De activiteiten die wij aanbieden zijn:
  1. Rondleiding in de kerk met deskundige uitleg over ornamenten, de gebrandschilderde glas-in-lood ramen, gebruiken en geschiedenis. Wij vertellen over onze inzet voor het beheer en onderhoud van het culturele erfgoed dat ons is toevertrouwd.
  2. Torenbeklimming waarbij niet alleen fraai uitzicht maar vooral veiligheid voorop staat.
  3. Onze orgelbouwers geven uitleg over de twee fraaie orgels die onze kerk rijk is.
  4. Onze organisten zullen op 14 september op deze orgels hun vaardigheden ten gehore brengen.
  5. Er kan niet alleen naar orgelmuziek geluisterd worden, maar wij nodigen bezoekende orgelspelers uit ook zelf te komen spelen. Bij voorbeeld op het mooie orgel dat is voorzien van 3 klaviertafels en 60 stemmen!

Wij zullen met name wijzen op onze activiteiten die te maken hebben met het vergaren van financiële middelen voor het onderhoud van de kerk, zoals het gebruik van de kerk voor culturele doelen als (externe) zangconcerten en muziekconcerten. Daarnaast willen we ook de inzet van ons ‘biergilde’ naar voren brengen en tonen hoe Adelbertus kerkbier kan bijdragen aan het onderhoud van glas-in-lood ramen.

In de fraaie glazen ontmoetingsruimte achter in de kerk bieden wij bezoekers een moment van rust en/of gesprek, alsmede gratis koffie en thee.