Maria Lichtmis viering | Engelmunduskerk

Afgelopen zondag vierden we met ongeveer 20 kinderen samen met hun ouders, het Familiekoor uit IJmuiden en parochianen de eerste Familieviering van dit jaar. We vierden de Opdracht van de Heer in de Tempel (Maria Lichtmis).

Het was een feest om hen in een kaarsenprocessie binnen te zien komen. De kaarsjesprocessie is het symbool voor de intrede van Christus in onze wereld en in ons leven. Hij is het Licht dat geopenbaard wordt aan de heidenen.

Zoals is voorgeschreven in de wet van de Heer: ‘Elke eerstgeboren zoon moet aan de Heer worden toegewijd.’ (Lucas 2:23)

De jongste kinderen hebben in de kindernevendienst naar het verhaal van Maria Lichtmis geluisterd en allemaal een papieren kaars geknutseld. De grotere kinderen waren misdienaar, collectant en lazen de lezingen en voorbeden. Ook het evangelie werd door één van hen samen met pastoor George en een ouder gelezen.

Na afloop was er koffie en thee voor de ouders en pannenkoeken en limonade voor de kinderen; het begin van een mooie nieuwe traditie in de Franciscusparochie …?