Open Monumentendagen – St. Adelbertuskerk bestaat 100 jaar

Ook dit jaar stellen wij traditiegetrouw onze deuren open op de Landelijke Open Monumentendagen op zaterdag 11- en zondag 12 september.
De R.K. St. Adelbertuskerk, oorspronkelijk gewijd aan St. Liduina, met de bijbehorende pastorie op de hoek van de Zaanenstraat en de Rijksstraatweg werd in 1920-1929 naar het ontwerp van architect Jos Margry in sobere neogotische stijl gebouwd. Het gebouw heeft een ruim interieur met gewelven van bakstenen ribben met gestucte velden, glas-in-lood ramen van Joep Nicolas en muurschilderingen met voorstellingen uit het leven van de H. Liduina.

Op zaterdag zullen orgelbouwers uitleg geven over de twee fraaie orgels die onze kerk rijk is. Er kan niet alleen naar orgelmuziek geluisterd worden, maar bezoekende orgelspelers zijn ook uitgenodigd om zelf te komen spelen.
Je kunt in de toren klimmen, kennismaken met het Bierbrouwers Gilde en deskundige uitleg krijgen over de gebruiken en geschiedenis, ornamenten… en je kunt de gebrandschilderde glas-in-lood-ramen van binnenuit bewonderen.

’s Middags is er om 15.30 u. een concert van het Koninklijk Haarlems Mannenkoor Zang en Vriendschap.
Op zondag kun je, naast de eucharistieviering om 10 u., om 14.00, 15.00 en 16.00 u. naar een optreden van The Voice Company komen luisteren.

Heb je vragen, wil je een kaarsje branden of gewoon een kopje koffie/thee drinken, dat kan uiteraard ook; onze vrijwilligers staan voor je klaar.

Zaterdag 11 september

Zondag 12 september

• Open van 10.00 – 16.00 u.
  • Eucharistieviering 10.00 – 11.00 u.
    Na de viering: Ontmoeten en koffiedrinken
  • Om 14.00 u., 15.00 u. en 16.00 u.: Optreden van The Voice Company met muziek van ABBA en liedjes van Annie M.G. Schmidt.

St. Adelbertuskerk
Rijksstraatweg 26