Gedenken wij in gebed

Op maandag 2 november, Allerzielen, was de eucharistie bij de uitvaart van diaken John. Op zondag 1 november, Allerheiligen, waren de kerken in onze parochie open zodat ieder op zijn/haar manier diaken John Versteeg kon gedenken; in stilte, zeer verdrietig, onroerend, herinneringen delend, in gebed of met het branden van een kaars.

Wij blijven ons diaken John in dankbaarheid herinneren en gedenken hem in ons gebed.

Rede die tijdens de uitvaart vanuit het bestuur van de H. Franciscusparochie i.o. werd uitgesproken

Het is wrang voor ons allen om vandaag hier te staan bij het afscheid van John Versteeg. Jarenlang was hij een belangrijk lid van het pastoraal team in onze parochies waar hij zich concentreerde op Diaconie en Catechese. Bij zijn naderend afscheid, gepland voor 15 november dit jaar, gaf hij aan om daarna nog actief te willen zijn bij begrafenissen. Er werd hard gewerkt aan de voorbereidingen van dat afscheid op 14 november, delen daarvan zijn in de viering van vandaag verwerkt.

Hij heeft zich volledig ingezet voor zijn werk tot hij werkelijk niet meer kon; parochianen hebben hem op donderdag 22 oktober opgevangen naar huis gebracht. Hij was daarmee tot op het laatste moment door bekenden uit de parochies omringd.

John was geliefd in onze parochies om zijn rustige en bescheiden betrokkenheid en zijn grote gave tot luisteren. We zullen hem node missen en we zijn intens dankbaar voor de jaren waarin hij op zijn zachtaardige manier mensen met elkaar verbond. Saamhorigheid was kenmerkend voor John. Zijn werk werd alom gewaardeerd, dat blijkt uit de kerkelijke en burgerlijke onderscheidingen die hij verkreeg. John wordt op vele manieren herdacht, zo klonk gisteren zijn lievelingslied „Ich bete an die Macht der Liebe“ in de Pieterkerk te IJmuiden waar hij anderhalve week geleden zijn laatste viering zou doen, ook vandaag heeft u dit lied weer gehoord.

Het is de herinnering die bij ons voort zal leven. We hopen dat uw verdriet zich althans voor een deel zal omvormen tot goede herinneringen maar het grote gemis zal blijven. Geloof, hoop en liefde was een boodschap die John zo vaak uitdroeg, laten we bij die blijde boodschap dan ook steeds aan hem denken.